Cuba

Ik heb er lang naar toe geleefd, maar nu is het eindelijk zo ver, Cuba!

 

De verwachting bij Cuba draait vooral om de sigaren, tropische muziek, oude auto's en de mooie architectuur. Eens kijken of dat ook echt zo is!

 

Na een vlucht van ongeveer 10 uur land ik op Varadero, Varadero is de plaats op Cuba waar de meeste mensen hun strand vakantie door brengen. Hier heb ik voor twee weken een middenklasse All-In resort aan het parel witte strand van Varadero gereserveerd. Ik kom laat in de middag aan en de transfer naar het hotel is ongeveer 30 minuten, prima te doen dus. De superior kamers zijn in het hoofdgebouw van het hotel gelegen. De standaard kamers (waar ik voor heb gekozen) liggen verspreidt door de tuin van het resort. Dit is helemaal naar mijn zin. Er zijn gemiddeld vier kamers in een gebouw, waarbij je een privé zwembad hebt. Ook liggen deze bungalow kamers heel dicht bij het strand. Nog snel eet ik mee van het diner buffet, naar Cuba gaat men niet voor de culinaire hoogstandjes maar het eten is helemaal prima. Er is veel variatie en het zijn uitgebreide buffetten. Na het eten is het tijd voor een Cubaanse cocktail en nog even een kijkje op het strand. Het is al donker maar je hoort de zee rustig ruisen. Nog langer wakker blijven (i.v.m. De jetlag) gaat voor mij niet lukken, ik ga naar bed. En ja hoor! Zoals ik thuis vaak rond negen uur wakker word als de wekker niet gaat is het nu drie uur 's nachts......Het is op Cuba zes uur vroeger dan in Nederland dus het klopt precies.

 

Als ik de gordijnen open doe is het een tropische droom, palmbomen, een helder blauwe lucht, een warme heldere zee aan een parelwit strand, heerlijk! Ik ga richting het ontbijt en besluit daarna Varadero te gaan ontdekken, de luchtvochtigheid is zo vlak voor het orkaanseizoen (van juni tot en met oktober) erg hoog. Ik wandel door en ontdek het centrum, het is opgedeeld in blokken zoals je dat in Amerika ook ziet. (laat het de Cubanen maar niet horen) Op iedere hoek is wel een cafeetje of restaurant te vinden. Vervolgens besluit ik met de ''coconut car'' terug te gaan naar het hotel. De coconut cars zijn scooters met een gele cocon erop waar twee mensen in kunnen plaatsnemen. De typische scooters worden enkel bestuurd door de vrouwen, bang zijn ze niet want ik word met een lekker tempo naar het hotel gereden.

 

Het all inclusief biedt alle dranken die je je maar kunt bedenken (alcoholisch en non-alcoholisch), kortom met een Cuba Libre nu maar eens het strand verkennen. Wat ontzettend mooi! Zo'n ontzettend wit strand heb ik nog niet eerder gezien, het water is heel mooi helder en lekker warm. Daarnaast loopt het heel langzaam af dus kun je aardig ver in zee komen zonder helemaal in het water te gaan. Ik breng zo een aantal dagen door, op het resort word van alles georganiseerd, zelf maak ik hier meestal geen gebruik van en lig lekker met een boek te ontspannen, maar de overige hotel gasten laten zich goed vermaken.

 

Na een aantal dagen, een jaar werken te hebben verwerkt moet ik maar eens een plan maken om Cuba te verkennen. Ik besluit vanuit het hotel meerdere trips te maken zodat ik tussendoor nog dagen kan relaxen. Het eerste avontuur word ook wel de ''rambo tour'' genoemd, met een klein reisgezelschap rijden we in Zuidelijk richting. In diverse plaatsen stoppen we, onderweg zie je echt het Cuba wat je uit de boeken en van tv kent. Als men niet! Van Varadero af gaat (dit is namelijk een schiereiland) dan heeft men Cuba ook echt niet gezien! Het landschap is groen, overal rijden de wel bekende oude auto's maar ook paard en wagen rijd hier gewoon op de weg. Varadero is er echt voor de toeristen en bestaat voornamelijk uit hotels, discotheken en restaurants.

 

Ook houden we een stop in een kleine dierentuin, het is niet groot en er staan een paar kleine hokjes. De Cubanen proberen overal een peso mee te verdienen dus ook hier kun je een krokodil of een slang vasthouden waarna de aller aardigste meneer zijn hand weer ophoud. Dit gebeurt echt overal! De eerste ''belangrijke stop is Cienfuegos, dit is een stad waar vroeger de Fransen huisde, dit zie je terug in de bouwstijlen. De straten zijn helemaal in tact en worden goed onderhouden. Wel leuk om een Europeesche invloed te zien in dit ontzettend andere landschap dan dat wij kennen. Vervolgens zet de tocht door naar Trinidad, veel mensen kennen dit van de foto's omdat Trinidad op de wereld erfgoed lijst staat. Een gigantisch oude stad, ik zou het bijna een spookstad noemen met eeuwen ouden huisjes en kerken en natuurlijk het bekende plein met de toren. Het word al later op de dag dus we gaan verder richting het zuiden van Cuba, het regenwoud in! Ik wist niet dat het nog groener kon! Maar wat is het mooi.

 

We slapen hier in een soort motel achtige kamers midden in de rimboe om de volgende dag met trucks uit het vroegere Russische leger nog dieper het regenwoud in te gaan. Het eten is heel eenvoudig maar we hebben in ieder geval iets in onze maag. De volgende ochtend is het vroeg op, waarna we met gigantische trucks dieper en dieper het woud in worden gebracht.  Het lijkt soms wel een achtbaan zo word je heen en weer geschud en zo stijl zijn de bergen die beklommen worden met de trucks. Het een super ervaring die loont, we worden af gezet door de chauffeurs na een behoorlijke rit en eten in het hut in het regenwoud, catfish (meerval) staat op het menu. Het eten is goed maar ik blijf maar om mij heen kijken, wat is het hier mooi. We beginnen aan een wandeling, onderweg lopen er gidsen mee die in de regenwouden wonen en vertellen heel veel over welke planten ze waar voor gebruiken. Uiteindelijk stuitten we op een prachtige waterval, hier is het eerste rust moment (wat later ook echt nodig bleek te zijn). Iedereen krijgt ruim de tijd om de mooiste foto's te nemen.

 

De waterval mondt uit in een beek, de gids verteld hier dat er de keuze is om de berg per voet af te dalen. Dit zal ongeveer 1,5 tot 2 uur in beslag nemen óf je stapt de beek in, baant je een weg door de bosschages en gaat via de stroming van het water naar beneden.......Persoonlijk schrikt het mij af en denk ik lekker te gaan wandelen, ik ben niet van de beestjes en het geklauter. Maar iedereen besluit de waterval in te gaan dus ik kan niet achter blijven. En ik heb er echt geen spijt van!!!! Het is een intensieve toch met veel geklim en gespring in beekjes, stromingen, over takken en door diepe én ondiepe wateren maar een ervaring om nooit meer te vergeten. Uiteindelijk komen we aan in weer een grote beek en voegen ons hier vervolgens weer bij de groep, het is evengoed nog een ruim een half uur lopen voor we aankomen bij de volgende stop.

 

Dit is een kippenboerderij midden in het bos, vanzelf sprekend eten we hier kip en kunnen we even uitrusten van de barre tocht. Vanaf dit punt stappen we weer in de trucks en worden het regenwoud uit gereden naar het punt waar het busje staat waar we eigenlijk mee onderweg waren. Hier kunnen we ons even in een droog pak hijsen en word de reis weer voort gezet richting het noorden, Varadero. Onderweg staat onder andere nog een bezoek aan Santa Clara op het program, hier verheugen we ons enorm op. Dit is de plaats waar de resten van Che Guevara liggen, onder een groot monument is een ruimte ingericht waar zijn ''vlam'' eeuwig brandend word gehouden en een klein museum waar allerlei bezitting van Che liggen ten toon gesteld. We worden goed gefouilleerd aangezien ze niet willen hebben dat er foto's worden gemaakt, tassen mogen ook niet mee naar binnen.

 

Het is ondertussen laat in de middag als we weer aankomen bij het hotel, voldaan van alle indrukken en moe duik ik onder de douche en eet ik nog wat om de volgende dagen weer lekker rustig aan te kunnen doen. Een van de animators van het hotel vraag ik in een van de dagen erna een goede auto te huren en mij een dag mee te nemen door Havana. Ondertussen zijn er ook al wat gezellige kennissen opgedaan dus met z'n zessen neemt hij ons mee.  Zo kunnen we ook mooi de auto huur en de ''gids'' delen. Ik had Havana niet op een andere manier willen ontdekken, de gids nam alle tijd en nam ons mee naar plekken waar we anders niet zouden zijn gekomen.

 

Omdat mijn vader een grote liefhebber is van de Beatles en ik in een reisgids heb gelezen dat er een ''John Lennon'' park is vraag ik hem dit te zoeken, zelf had hij hier nog nooit van gehoord. Maar hij vraagt eens hier en daar en ja hoor! Daar verschijnt het bronzen beeld van het idool van mijn paps. Als we aan komen lopen zien wij een mannetje dat gauw het brilletje van John op de neus van het beeld plaatst.......en houd vervolgens zijn hand op.  Eerst een peso en dan pas kunnen er foto's gemaakt worden. Het beeld staat in de zinderende zon dus is hartstikke heet, maar ik moet echt een foto hebben om te kunnen laten zien aan mijn vader dus ga ik met mijn blote beentjes op het brandend hete bankje zitten.

 

We besluiten wat te gaan eten en de gids neemt ons mee naar een restaurant wat verscholen ligt in een gigantisch gebouw met een doolhof van trappen midden in Havana. Heel bijzonder, dit gebouw huist bijvoorbeeld ook nog een dansschool waar kleine meisjes in hele mooie jurkjes de tango geleerd krijgen en op de open gangen spelen diverse straat artiesten de tropische Cubaanse klanken. We eten hier kreeft hartstikke vers in dit prachtige gebouw. De gids laat ons onder ander nog het Capitol zien, het plein van de revolutie, de boulevard van Havana en een museum met allerlei voertuigen waarmee Ché en Fidel Cuba hebben veroverd. Wat is Havana een prachtige stad, alsof je in een andere tijd bent beland.

 

De reis gaat terug richting Varadero, dit is dus ongeveer 2,5 uur rijden. Onderweg stuiten we op een groot ongeluk, een file vormt zich waarbij veel van de ouden auto's het leven laten en vervolgens in de chaos naar voren en achteren worden geduwd. Iedereen helpt elkaar om zijn of haar auto weer aan de praat te krijgen. Na dit bijzondere tafereel komen we laat in de avond weer aan bij het hotel. Ik geniet nog een aantal dagen waarna ik met hele bijzondere indrukken van Cuba weer richting huis vertrek.

 

Wilt u nog meer horen over de reis naar Cuba of zelf een reis maken dan hoor ik dat heel graag! Op Cuba zijn ook diverse rondreizen te maken, in groepen, met een privé gids maar ook door zelf met een huurauto op avontuur te gaan.  Maar om heerlijk tot rust te komen op een prachtig strand bent u hier ook aan het juiste adres.

 

Tot snel!

Met vriendelijke groet,

 

 

Sophie van der Wel

Persoonlijk reisadviseur.



Reactie schrijven

Commentaren: 0