China

Een reis naar China, dat vergt absoluut iets van je aanpassingsvermogen.  Er word praktisch geen Engels gesproken en het dagelijks leven gaat met iets minder hygiëne gepaard dan dat wij gewend zijn. Wil je China gaan ontdekken dan zijn er twee opties, de eerste en absoluut meest gekozen is de groepsrondreis waarbij alle hoogte punten worden aangedaan, waarbij alle hotels zijn gereserveerd en waar er begeleiding van een Engels/Chinese of Nederlands/Chinese gids is. Mijn advies is na mijn reis ook absoluut om hier voor te kiezen óf voor een privérondreis met gids die ik helemaal op maat en naar wens in elkaar kan zetten.

De andere mogelijkheid is om met de rugzak op avontuur te gaan. Wij doen het laatste en vliegen via Moskou naar Shanghai, hier heb ik wel een transfer en een hotel gereserveerd om niet direct in het diepe te hoeven. Na de lange reis maakt deze stad veel indruk, de wegen zijn heel druk. De gebouwen zijn hoog en het zijn er heel veel. Wat een gigantische stad!

De chauffeur drinkt rustig van zijn thee en spreekt geen woord Engels. We hebben ook geen idee hoe lang het rijden is naar het hotel maar komen hier uiteindelijk na ongeveer een uur aan. Met voor bedachte rade hebben we gekozen voor een hotel van een bekende keten. Het is een zakenhotel en het voordeel dat ik hierin zie is dat er een business centre is waar je vluchten en trein tickets kunt reserveren bij een Engels sprekende medewerk(st)er. Erg handig!

China is een voordelig land om te reizen, slapen en te leven. Wij hebben gekozen voor een suite voor € 40,- per nacht met zijn tweeën. Heerlijk een douche, een ruime kamer en een bed waar je bijna in verdrinkt. We gaan eerst maar eens slapen want we zijn weer heel wat tijdzones voorbij gegaan. We worden wakker als het donker is maar bij een blik uit het raam vanaf de 23ste verdieping zien we nog veel reuring. De rugtas gaat om en we gaan de stad verkennen. Auto's razen langs ons heen en al het denkbare wordt op straat verkocht. We besluiten voor de eerste dag voor een makkelijk hap te kiezen. Dat op zich was al een hele beleving, het eten bestellen, verwarring, onduidelijkheid en maar afwachten wat er nou uiteindelijk op je bord ligt.

We worden de volgende ochtend wakker dus zijn gelijk in het goede ritme. Bij de receptie boeken we nog een nacht bij en vervolgens gaan we de stad in. Neem veel geduld en een reisgids mee en je gaat er komen. We bezoeken een prachtig park en kijken onze ogen uit op straat, net zoals de Chinezen, wij lijken wel de attractie....

Bij het business centre in het hotel reserveren we trein tickets voor de reis naar Xi'An om vanuit daar het Terracotta leger te kunnen gaan bezoeken. Nogmaals China is een voordelig land dus kies voor de duurste optie dan heb je het hoogste comfort. In de trein kies je voor een 4-persoons coupé - soft sleeper. Dit betekent dat je in plaats van op een plank op een matras kunt slapen. Bij navraag bleek de reis ongeveer 14 uur te duren, in de trein is een restauratie gedeelte waar je wat kunt eten en heel klein hokje waar iedereen zich kan opfrissen en het toilet kan gebruiken.

Na 24 uur reizen! Komen we aan in Xi'An. We begeven ons in een enorme drukke tunnel om het station uit te kunnen komen. Je kunt over de hoofden lopen! Wat weer een bijzondere ervaring, kinderen lopen ons voor de voeten omdat ze door hun ouders zijn gestuurd om foto's van ons te maken. Eenmaal buiten gaan we direct op zoek naar een hotel. Ook hier kiezen we voor een goed hotel, op bijna iedere hotelkamer is wel een computer met een gratis internet verbinding aanwezig. Zo blijven mooi in contact met thuis en lezen we nog even de krant. 'S avonds lopen we nog heerlijk door deze oude ommuurde stad heen, in de parken doet jong en oud aan jijutise. De chinezen leven buiten waardoor je ogen te kort komt. In Xi'An is de aanrader om een fiets te huren en de stadsmuur helemaal rond te fietsen, super leuk en je ziet de stad vanuit een heel andere hoek.

De volgende dag laten wij ons door een taxi naar het terrein brengen waar het terracotta leger is ontdekt. Het ligt een heel stuk uit de stad vandaag en zitten 1,5 uur in de taxi, met de taxi chauffeur rekenen we € 25,- af. Dit is inclusief een goede fooi. Voor het complex zie ik een bijzondere fontein waarmee ik wel op de foto wil, al snel vormt zich er een rij naast mij en begin ik op te merken dat er telkens iemand naast mij komt staan. Tot mijn verbazing ben ik wederom de attractie, die blanke huid en dat westerse gezicht is kennelijk niet iets alledaags voor de Chinezen.

Het complex bestaat uit drie ''pits'' ofwel kuilen waar gegraven wordt. Het is een groot terrein waar je de hele dag zoet bent. Wat ontzettend imposant; de lange rijen van legers die de keizer heeft laten maken om zich in het hiernamaals te laten beschermen tegen het kwaad. Nóg wordt er gegraven en dit kun je in verschillende stadia bekijken. Aan het einde van de dag nemen we een taxi terug naar het hotel, Tip! Neem altijd een kaartje van het hotel mee zodat je dit aan de taxichauffeur kunt laten zien. We besluiten de tassen op te halen en ons naar de luchthaven te laten rijden. Eens kijken van een vliegticket kost richting Beijing, ofwel Peking.

Een ticket blijkt net zo duur als een trein kaartje dus we nemen direct het vliegtuig, dit is comfortabeler en sneller. Laat in de avond komen we aan en we vragen een taxichauffeur ons naar een willekeurig hotel te brengen. We gaan slapen en de volgende dag wandelen we door Beijing, prachtige winkels, schone straten, moderne mensen en mooie gebouwen. Beijing is helemaal opgeknapt in de voorbereidingsperiode op de olympische spelen, het verschil in uiterlijk met andere steden is dan ook goed te zien. We boeken nog een nachtje in het hotel en vertrekken de volgende ochtend met een taxi naar de Chinese muur, wat mij betreft het hoogtepunt van deze reis.

Het eerste punt waar men de muur op kunt ligt een heel eind bij Beijing vandaan, we zijn ruim 2 uur onderweg. Maar wat is het allemaal toch de moeite waard. In alle reisgidsen lezen we dat iedereen er voor kiest om rechts de muur op te gaan, dit zien we ook bij aankomt. Er lopen maar weinig mensen links de muur op, wij besluiten voor deze rust te kiezen en gaan aan de wandel. Als snel word de reden duidelijk, dit stuk is veel steiler. Op sommige stukken moeten we ons aan de railing omhoog trekken. Na een hele klim spreken we een punt af tot waar wij willen klimmen. Eenmaal hier aangekomen nemen we ruim de tijd om te genieten van de kronkeling van de muur door het landschap heen en bekijken op ons gemak de omgeving. We wandelen op het gemak weer terug naar beneden en we nemen weer een taxi terug naar het hotel.

Onderweg stopt de auto er midden op de snelweg mee, het is druk en ik zie allerlei verkeer achterop komen. De chauffeur sommeert mij te blijven zitten maar dat heb ik snel bekeken als er een vrachtauto met hoge snelheid aankomt. Midden op de snelweg word een andere taxi aangehouden en op die manier zetten we de reis weer voort. Die avond bekijken we Beijing en de volgende dag vertrekken we richting mijn neef, hij woont in Hangzhou dus we nemen we weer een vlucht.

De rest van de reis blijven we hier, mijn neef laat ons zien hoe het leven in China er aan toe gaat, van het aanhouden van een taxi tot eten langs de weg. Zo eten we meerdere keren op een parkeerplaats waar men tafeltjes en krukjes neer zet als de plekken niet voor de auto's worden gebruikt. Er komt van alles voorbij saté, boontjes, allerlei soorten kool, vis, orgaanvlees, hele eenden enzovoorts.

Hangzhou is een prachtige stad, bezoek hier het zijde museum en absoluut ''west lake''. Dit is een gigantisch meer waar je je vergaapt aan alle uitzichten, theehuizen en bootjes op het water. Hier kun je ook prima wandelen. Dit is de plek waar natuur en cultuur samen komen. We sluiten de reis uiteindelijk af met een diner in een luxe restaurant, we hebben hier een privé kamer én serveerster. We kiezen zelf onze vissen uit en kunnen in alle rust genieten van het eten en nog even drie jaar bij kletsen met mijn neef. De volgende ochtend nemen we heel vroeg een taxi van Hangzhou naar de luchthaven van Shanghai.

Dit is nog ruim 2,5 uur rijden dus we pakken in de taxi de laatste glimpen van dit bijzondere land en dutten langzaam in slaap. Wat was dit een bijzondere ervaring om met de rugzak op door China heen te reizen.

Heb jij nu ook het plan om richting China te gaan laat het mij weten en ik zorg er voor dat jouw reis net zo onvergetelijk wordt als die van mij!