Zuid Afrika

Naar aanleiding van mijn deelname aan de verkiezing voor beste persoonlijk reisadviseur van 2015 (ZRA verkiezingen) heb ik een plek verworven op de reis naar Zuid Afrika, deze is enkel weg gelegd voor de tien semi-finalisten die zijn overgebleven in deze race.

 

Ik zal eerst in het kort vertellen hoe mijn reis is geweest, daaronder een uitgebreid verslag over alles dat ik heb gezien, meegemaakt en beleefd!

 

Zuid Afrika is echt bijzonder, voor vertrek was mijn idee al dat het een veelzijdig land is maar dit blijkt in werkelijkheid alleen nog maar meer zo te zijn. Zuid Afrika wordt ook wel ''de wereld in één land'' genoemd. En dit komt omdat je invloeden en landschappen tegen komt die je op ieder continent wel ziet. Dit zorgt voor erg veel herkenning en een ''thuis'' gevoel. Maar toch zie je ook iedere keer weer prachtige landschappen voorbij komen die in ons geval helemaal niet Nederlands aan doen.

 

Aan een aantal mensen die ik sinds ik terug ben, ben tegen gekomen heb ik het tot nu toe zo uitgelegd: je bent wel eens op reis en dan is plek A heel erg mooi, vervolgens reis je naar plek B en daar is het ook weer mooi. Maar in Zuid Afrika is ook je reis van A naar B werkelijk prachtig! Je valt constant van de ene in de andere verbazing want je gaat van de Tafelberg, naar walvissen in Hermanus, en vanaf hier via spookachtige en mistige, gigantische berg partijen naar de gekleurde huisjes in de wijk Bo-Kaap in Kaapstad, van een kookles alhier bij de mensen thuis naar groene nationale parken met de mooiste dieren, en vanaf hier weer naar de pinguïns in Betty's Bay, via een klein vissersplaatsje met hele bijzondere huisjes in Arniston naar een Amerikaans woestijnachtig landschap met een prachtige sundowner. En zo kan ik nog wel even doorgaan! Alles is prachtig en bijzonder. Maar doordat er geen tijdsverschil is, je veel Nederlandse woorden herkent, koeien en schapen in de wei ziet staan voel je je dus ook wel weer heel erg op je gemak en thuis.

 

Als ik zo aan het tikken ben denk ik dat ik nog uren zou door kunnen draven over dit prachtige land, wat is het geweldig! Maar dat zal ik niet doen. Hieronder mijn reis van dag tot dag!

 

We beginnen de reis met een prima vlucht van KLM. KLM is al zijn toestellen aan het ombouwen waardoor je in de economy class tegenwoordig vijf centimeter extra beenruimte hebt, je zit dus prima en het entertainment systeem in de stoel voor je zorgt er wel voor dat je je vermaakt. Een lange zit van 11,5 uur maar alles verloopt prima. Bij KLM staat service, in tegenstelling tot vele andere luchtvaartmaatschappijen, nog hoog in het vaandel. Drankjes, maaltijden en snacks genoeg.

 

We komen laat aan in Kaapstad en vanaf hier rijden we met onze huurauto's naar de wijk Camps Bay in Kaapstad. Er wordt veelal afgeraden om in het donker te rijden in Zuid Afrika. Laat ik voorop stellen dat ik mij geen moment onveilig heb gevoeld en het advies om niet 's avonds te gaan autorijden komt ook voort uit het feit dat de Zuid Afrikanen gewoon langs de (snel)weg lopen en fietsen en er praktisch geen verlichting is langs de weg. In combinatie met het behouden van je eigen veiligheid is het advies dus alleen overdag bij licht te rijden. De wegen zijn echt prima daar valt niets op aan te merken en het tochtje van 45 minuten naar Camps Bay is dus ook prima te doen. Even wennen aan het links rijden maar dat heb je snel onder de knie.

 

We slapen in een heerlijk hotel, The Bay hotel. Als ik de volgende ochtend wakker word kan ik even lekker bijkomen op het ruime balkon met uitzicht op een prachtig wit strand. De Zuid Afrikanen laten hun hondjes uit en zijn fanatieke sporters en dus ook hardlopers. Na een heerlijk ontbijt is het tijd om naar de stad te rijden voor de helikopter vlucht! Wat een beleving is dat joh! Ook echt een aanrader want wat een uitzicht heb je dan. Deze excursie kan ik ook voor je regelen en net zoals alles in Zuid Afrika vond ik ook van de helikopter vlucht de prijs erg meevallen. Voor ongeveer € 70,- per persoon heb je de tour van 15 minuten inclusief het vervoer vanaf en naar je hotel. Het aanbod is groot en er zijn verschillende routes, mijn inziens zeker een aanvulling op jouw Zuid Afrika beleving!

 

Na deze indrukwekkende helikoptervlucht rijden we naar de wijk Bo-Kaap. In Bo-Kaap vindt je de gekleurde huisjes die je wel vaker ziet in reisgidsen en op tv. Deze wijk is oorspronkelijk ontstaan door de voormalig slaven die zich hier vestigde. Tijdens de slavernij werd hun verboden kleurige kleding te dragen en toen de slavernij eenmaal werd afgeschaft werd dit uitbundig gevierd onder andere door het vel verven van de huizen. Hier hebben wij een kookcursus van een echte Afrikaanse. We maken kip kerrie met aardappel, welke je net als bij roti in een dikke pannenkoek rolt en vult met sambal en andere lekkere smeersels.

 

Na de lunch rijden we weer met onze auto's terug naar het hotel. Hier worden we opgehaald door een paar stoere oudere mannen die ons mee nemen voor een side car tour langs de kust richting Kalk Bay en Houtbaai. Wat is dit leuk joh! Je ziet superveel, onderweg doen we nog even lekker een wijnproeverij bij een prachtig wijnhuis en het ene naar het andere mooie landschap komt voorbij. Wil jij dit ook tijdens je reis laat het mij weten, ik heb van de mannen hun gegevens gekregen. Kleed je warm aan want je zit stil en ze rijden lekker door!

 

Die avond dineren we op uitnodiging van de lokaal agent. Wat kun je goed eten in Zuid Afrika! Er is geen avond geweest dat ik niet het idee had luxe te zitten te dineren. Stuk voor stuk kwaliteit- vlees en voldoende keuze. Ook uit verschillende vissoorten. Heerlijk! Om een idee te geven van de prijzen, iedere avond hebben we dus luxe zitten eten, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en luxe wijnen besteld bij de sommeliers van de diverse restaurants. De duurste bon die er tussen zat (was echt extreem) was € 28,- per persoon. Gemiddeld aten we voor € 15,- tot € 17,- per persoon inclusief fooi! Echt een genot voor de bourgondiërs onder ons!

 

De volgende ochtend is het eigenlijk het plan om de Tafelberg op te gaan maar het weer is slecht de aankomende twee dagen en de kabelbaan is dus ook dicht. Dit geeft ons iets meer lucht om op een wat kalmer tempo naar Hermanus te rijden. Hermanus stond echt bovenaan op mijn bucketlist vanwege de walvissen. We hebben een hotel inspectie in het Harbour House hotel (ook echt een aanrader!) en ook lunchen we hier, en vanaf het terras waar we lunchen zien we de walvissen telkens even naar boven komen aan de oppervlakte in de baai van Hermanus. Ik geloof dat ik hier uren zou kunnen zitten en gewoon lekker kunnen kijken. Echt magisch! Een geweldig idee van een van de collega's van de reisorganisatie is dat we extra tijd hebben en we eventueel met een boot mee kunnen het water op........wat een plan is dat. Deze excursie stond niet gepland en is dus voor eigen rekening, voor € 47,- per persoon brengen we een heel groot gedeelte van de middag door op het water en spotten we walvissen telkens ontzettend dicht bij de boot. Ik kan het proberen om te omschrijven hoe dit is, maar onderling hebben we het ook heel vaak tegen elkaar gezegd, je had er bij moeten zijn! Wat is dit een geweldige ervaring, gewoon naast de boot van die gigantische, meterslange walvissen........ik moet mijzelf wel erg vaak knijpen deze reis.

 

Na de boottocht rijden we weer verder, nu naar Arniston. Een ieniemienie plaatsje met een geweldige ligging aan weer een ontzettend wit strand. Er staat een heerlijk hotel waar je wederom heel erg goed kunt eten, heel erg lekkere wijntjes kunt drinken en als je de tijd hebt dan kun je hier denk ik heel erg goed tot rust komen. Het doet mij een beetje denken aan het Beatrix hotel in Huisduinen. Relaxen aan de kust in kwaliteit.

 

De volgende ochtend vervolgens wij onze weg, ik heb er weer zin in want vandaag ga ik voor het eerst in mijn leven op game-drive. Vanuit Arniston rijden we naar Betty's Bay. Hier is een pinguïn kolonie die aardig vrij leeft en waar een board walk (houten brug) doorheen is gebouwd. Je betaald € 0,65 cent entree en je wandelt lekker op je gemak tussen deze grappige beestjes door. Echt leuk om te zien.

 

Daarna vervolgen we naar Albertinia. Het weer is echt heel pittig, het regent hard. Gelukkig zijn de wegen goed en is het niet zo druk op de weg zoals bij ons. We komen aan bij de Garden route Game Lodge. Een kindvriendelijke lodge met echt super kamers. Dan heb je echt het safari idee. Je hebt het idee dat je je eigen huisje met veranda hebt en het uitzicht reikt tot ver in het nationaal park. Ik zeg verrekijker mee en lekker zitten. Het blijft gieten van de hemel maar ik ben nú in Zuid Afrika en zo lang de ranger zegt dat we gaan dan ga ik! Dit is mijn kans. We krijgen lekkere gevoerde ponchos aan en we rijden het park in. En dit is precies zoals ik mij had voor gesteld. Ik word er toch helemaal gelukkig van. We moeten een heuveltje oprijden om het park in te komen en als we bijna boven op het heuveltje zijn dan zie ik opeens twee hoorn verschijnen en vervolgens ook twee dieren, het zijn twee volwassen springbokken.

 

En dus zijn de eerste dieren gespot! De ranger verteld heel veel en geeft genoeg gelegenheid om vragen te stellen, we zien ontzettend veel dieren. Zelfs een cheeta die uiteindelijk een springbok te pakken heeft. Nu is dit mijn eerste game drive ooit maar dit schijnt dus exceptioneel te zijn. In de twee jaar dat onze ranger in dit park werkt was dit slechts zijn tweede kill. Giraffen, waterbuffels, struisvogels, olifanten, neushoorn, nijlpaarden, alle dieren kun je hier vinden. Ik vergeet nog de leeuwen en de tijgers.

 

Ook voor kinderen is er een programma, de kids kunnen mee op safari waarbij ze met de rangers gaan spoorzoeken. Echt leuk. Bij binnenkomst zijn we lekker koud geworden (nog niet zou koud als op de terugweg met de side-cars trouwens!) en kun je lekker een sherry en/of warme chocolade melk pakken en op drogen voor de gigantische open haard. Wat een sfeer........We eten hier weer heerlijk in de vorm van een buffet maar dit doet zeker geen afbreuk aan de kwaliteit. Het vlees wordt nog steeds ''live'' gegrild voor je neus en is wederom heerlijk.

 

De volgende ochtend vroeg op voor de tweede game-drive, het is nu droog en dat kijkt toch ook weer anders. Wat een mooi park! En volgens een aantal die al in andere parken zijn geweest is dit nog niet eens de mooiste, er dus nog veel meer te zien! We checken na het ontbijt uit en rijden vandaag het Diemersfontein Wine & Country Estate. We besluiten met onze groep via Swellendam en Stellenbosch te rijden. Ondertussen heb ik een hele goede koffie en lunch tip voor jullie in Swellendam en Stellenbosch is zeker de moeite waard.

 

Stellenbosch is ná Kaapstad de oudste gemeente en je vindt hier dan ook aan weerzijde oude eiken en Nederlandse huizen uit de Koloniale tijd, wederom een sfeer die ik nog niet eerder heb mee gemaakt. In Ome Saamie se winkel snuffelen we even lekker rond en koop ik wat leuks voor het thuisfront, er hangt en ligt van alles dus slagen doe je hier zo wie zo. Naast Ome Saamie se winkel zit een super leuk lunchroom achtig tentje waar we wat drinken. We hebben alleen wat haast dus springen weer snel in de auto om de laatste kilometers af te leggen.

 

Diemersfontijn Estate komt echt uit een sprookje. Dit Estate is al drie generaties in de beheerders familie. En de eigenaar leidt ons dan ook rond. Hij woont ook zelf in een kant van het gigantische koloniale huis en de andere ruimtes verhuren ze. Ook staan er een aantal cottages met ieders vijf slaapkamers. Wij slapen hier. Op Diemersfontein verbouwen ze ook hun eigen wijnen, je ziet ze veel in Nederland. Maar daar tijdens een diner met een prachtig uitzicht terwijl de zon ondergaat dan lijken de wijntjes nóg beter te smaken.

 

Onze laatste nacht breekt aan. Na ons ontbijt in Diemersfontein moeten we heel wat kilometers afleggen naar het Kagga Kamma Nature reserve. Het landschap gaat van groen, naar wijnvelden, naar bergen, naar wat drogere uitzichten, naar uiteindelijk een dieprode woestijn. Echt bijzonder om dit alles in één autorit voorbij te zien komen. Onderweg zijn we gestopt in Franshoek. Ook super leuk om even wat te eten of te drinken. Dit is een beetje een uptown dorpje met art galeries en wat chiquere winkeltjes. Prima plek om mooie en bijzondere items te shoppen.

 

In Kagga Kamma, slapen we in rondavels en grotwoningen. Ook wéér bijzonder. We hebben hier een sundowner excursie. We worden door de rangers naar een plek in de bergen op het nature reserve gebracht met een hapje en natuurlijk weer een wijntje! En hier zitten we de hele reis even aan ons voorbij te laten gaan en alle indrukken te laten zinken en zien we de zon achter de bergen verdwijnen, wow!

 

Ik heb even een half uurtje tot aan het diner en ga voor de rondavel (huisje) op de veranda zitten en er gebeurde iets wat voor mij echt al heel lang terug was (na ondernemer en moeder te zijn geworden) ik hoefde even helemaal niets, ik zag even helemaal niets en ik hoorde even helemaal niets. Complete rust echt bizar! Mij ga je niet snel meer zó rustig krijgen denk ik! Ik heb er een filmpje van gemaakt dus die zal ik ook even posten.

 

Na het diner is iedereen toch wel aardig moe na lange dagen en korte nachten van hooguit zes uur slaap. Wat wij ook hebben gezien en beleefd in deze zeven dagen is bijna niet te bevatten en bij te houden dus tijd voor bed en morgen een lange rit, over eerst ander half uur dirt road terug naar Kaapstad. In Kaapstad hebben we nog een paar uurtjes bij het V&A Waterfront. Dit is het hart, het centrum van Kaapstad. De mooiste restaurants, een enorm luxe en groot winkelcentrum, fijne terrassen en er is een rugby wedstrijd waarin de Zuid Afrikanen mee doen dus het is een groot feest aan de Waterfront! Ook hier vindt je de oude koloniale gebouwen die je in veel Zuid Afrikaanse plaatsen terug ziet en de haven is hier. Er gebeurt dus om je heen van alles. We eten hier nog heerlijk en rond half acht rijden we terug naar de luchthaven alwaar we de nachtvlucht van KLM terug hebben naar huis.

 

Wat was dit geweldig..........

 

Tips:

 

  • Overal kun je pinnen! In de middel of no were zoals het Kagga Kamma Nature reserve ver weg van de bewoonde wereld is er gewoon een pin.

  • Ook de wifi is overal wel te krijgen soms alleen niet onbeperkt.

  • Op advies van andere reizigers kocht ik op Schiphol een speciale Zuid Afrika stekker. De standaard wereldstekker is hier niet van toepassing. Ik heb hem liggen en je kunt hem lenen, ik heb hem echter geen enkele keer nodig gehad omdat er toch een passend stopcontact bleek te zijn of omdat er al een Zuid Afrika stekker aanwezig was op de kamer.

Wil jij meer weten, heb je vragen of wil je samen met mij ook een prachtige reis naar Zuid Afrika in elkaar zetten? Laat het mij weten, ik zit vol met adviezen en tips na deze fantastische reis!

 

 

Groetjes Sophie



Reactie schrijven

Commentaren: 0